El Pla té com a objectiu consolidar l’ús del català com a llengua vehicular al sistema universitari i reforçar-ne el seu ús en l’àmbit de recerca
La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha entregat avui al Govern l’informe sobre el Pla d’enfortiment de la llengua catalana (#enFORTimelCATALÀ) en el sistema de coneixement, impulsat pel Departament de Recerca i Universitats. Aquest informe conté les línies mestres del Pla que té com a objectiu consolidar l’ús del català com a llengua pròpia i vehicular en el sistema universitari i reforçar-ne el seu ús en l’àmbit de la recerca.
L’informe revela que totes les queixes rebudes en relació amb el canvi de llengua d’impartició afecten el català. Les universitats han rebut des de l’inici del curs 2021-2022 un total de 55 reclamacions que, en el 100% dels casos, han estat d’estudiants que havien escollit el català i que es van veure afectats per un canvi de llengua. En un 60% dels casos verficiats s’ha pogut restituir la llengua d’impartició anunciada en el moment de la matrícula.
L’informe també mostra el percentatge d’assignatures que s’imparteixen en les diferents llengües a les universitats de Catalunya. En el conjunt del sistema l’ús del català en els graus universitaris correspon al 70,5% de les assignatures, mentre que el castellà se situa en el 26,8% i les terceres llengües, majoritàriament l’angès, en un 22,1%. Pel que fa als màsters universitaris, el català és del 39,8%, en el castellà és del 37,9% i en la tercera llengua, majoritàriament anglès, és del 32,9%.
El Pla planteja sis grans objectius:
- Fer plenament efectiu l’ús del català com a llengua pròpia de les universitats de Catalunya
- Garantir els drets lingüístics de l’estudiantat, del professorat i de tota la comunitat universitària i de recerca.
- Garantir el dret a rebre l’ensenyament en català.
- Millorar les competències lingüístiques en llengua catalana de l’estudiantat i el professorat.
- Incrementar l’ús del català a la recerca, la transferència del coneixement i la divulgació en català.
- Enfortir les relacions entre tota la comunitat universitària i de recerca dels territoris de parla catalana.
Per poder aconseguir aquests objectius, el Pla s’estructura en quatre grans eixos: la docència universitària en català, la recerca i la transferència de coneixement en català, el català en un context d’internacionalització i el català com a llengua de trobada i convivència.
Barcelona, 1 de febrer de 2022.