Mònica Sales lamenta que Cambray no hagi complert la seva paraula i que 26 escoles apliquin el 25% de castellà
El grup parlamentari de Junts per Catalunya presentarà una moció en aquest ple perquè el Parlament celebri un ple monogràfic sobre el català durant aquest període de sessions, una petició que ja va registrar el principi d’aquesta legislatura. A més, la moció també insta el Govern a presentar un pla sistematitzat, calendaritzat i pressupostat d’impuls de l’ús social del català en tots els àmbits, també a l’escola, com es desprèn del Pacte Nacional per la llengua.
La portaveu del grup parlamentari, Mònica Sales, ha recordat que el conseller d’Educació va assegurar, a l’inici de curs, que cap aula aplicaria el 25% de llengua castellana i ahir va reconèixer, a partir d’una pregunta de Junts per Catalunya, que s’imparteix a 26 escoles del país. “Només dos mesos després, constatem que Cambray no ha complert la seva paraula”, ha lamentat.
Sales ha demanat al Govern “determinació, consens i accions per afrontar l’atac judicial en contra del català a l’escola i promoure el seu ús social”, després de conèixer les dades que Plataforma per la Llengua va publicar ahir.
Sobre els pressupostos, la portaveu del grup parlamentari ha advertit que “a hores d’ara, el més calent és a l’aigüera i tenim la sensació que el Govern d’Aragonès condiciona el ritme de la negociació dels pressupostos de la Generalitat al calendari de negociació entre Esquerra i el PSOE per als Pressupostos de l’Estat”. En aquest sentit, Sales ha titllat de “sucursalista” aquesta actitud per part d’Esquerra, que sembla “més pendent dels seus acords amb el PSOE que d’afrontar els reptes i les necessitats del país” i ha avisat que Junts per Catalunya no farà “de comparsa”.
“Demanem al Govern que es posi les piles. L’únic responsable de no tenir pressupostos en vigor l’1 de gener a Catalunya és el president Aragonès”, ha subratllat Sales. Demà, una delegació del grup parlamentari mantindrà una nova reunió amb el Govern. “Volem concreció. Fa setmanes que demanem informació detallada”, ha conclòs.
Consens per accelerar la transició cap a les energies renovables
A banda de la moció sobre el català, Junts per Catalunya durà al Ple una moció sobre renovables i dues interpel·lacions.
El grup parlamentari demanarà a la cambra que es comprometi a celebrar un ple monogràfic sobre la necessitat d’accelerar la transició cap a les energies renovables en un termini màxim de tres mesos. “Des de Junts per Catalunya considerem que cal un consens de país sobre com podem accelerar la transició cap a les energies renovables”, ha assegurat Sales.
La moció insta al Govern estudiar les possibilitats i el potencial de l’empresa pública energètica de la Generalitat en els àmbits de la generació i de la distribució d’energia renovable. A més, commina l’executiu a analitzar el potencial de les centrals hidroelèctriques reversibles o de bombeig en els 66 pantans avui existents a Catalunya.
En segon lloc, Junts presentarà una interpel·lació per denunciar la manca de personal qualificat a les empreses, ja que un 25% no disposa de personal qualificat per impulsar projectes. Finalment, en una segona interpel·lació en referència al Servei d’Educació de Catalunya, el grup parlamentari denunciarà l’infrafinançament crònic i l’asfíxia que pateix l’escola concertada.