El portaveu Josep Lluís Cleries i la senadora per Tarragona, Assumpció Castellví, presenten una moció a la cambra alta per posar fi al transport de mercaderies per la costa i acabar així amb el “tercer fil”
Junts per Catalunya al Senat ha presentat una moció a la Comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que insta el govern espanyol a desenvolupar amb celeritat una solució definitiva perquè el transport ferroviari de mercaderies pel Camp de Tarragona passi per una línia interior. La iniciativa, presentada pel portaveu de Junts al Senat, Josep Lluís Cleries, i la senadora de Junts per Tarragona, Assumpció Castellví, demana posar fi a la provisionalitat de l’actual “tercer fil” que recorre la costa del Camp de Tarragona.
Cleries i Castellví denuncien en el text de la moció una planificació “incongruent per part del govern central” de la transformació ferroviària a l’entorn de Tarragona en les últimes dècades. En aquesta línia, Cleries, també portaveu a la Comissió de Transports del Senat, recorda que “la iniciativa se suma a la demanda que Junts portem reivindicant al govern espanyol fa anys des del Senat per a establir un calendari d’execució del Corredor Mediterrani”. El portaveu defensa el projecte com un “promotor de la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic”, a més de les “potencialitats econòmiques” que comporta.
Per la seva banda, Castellví assegura que la proposta presentada suposaria “grans beneficis” pel Camp de Tarragona i assegura que “potenciarà el creixement econòmic i industrial del territori, així com el del Port de Tarragona”. A més, per a la senadora, la iniciativa promou “el decreixement del risc que comporta el transport de mercaderies perilloses pels nuclis poblats i turístics”, així com “ajuda a alliberar les línies i que aquestes siguin més ràpides”.
El Corredor Mediterrani, que porta anys de retard en la seva execució, és un projecte estratègic per a la vertebració del transport ferroviari en tot l’arc mediterrani i la seva àrea d’influència, així mateix impulsa la interconnexió de mercaderies amb Europa per a potenciar els sectors econòmics i industrials del territori. L’absència d’ample europeu per a la seva execució va justificar la construcció d’un “tercer fil” provisional que doni aquest ample al seu pas per la costa de Tarragona.
No obstant això, el pas de les mercaderies per la costa de Tarragona influeix de manera negativa en les necessitats dels habitants del Camp de Tarragona, la competitivitat del territori i el seu desenvolupament econòmic, així com perjudicant l’activitat portuària del Port de Tarragona.
A més, existeix un ampli consens territorial entre la ciutadania, el sector industrial i empresarial i les diferents institucions públiques catalanes perquè l’actual solució sigui de caràcter d’emergència i provisional i, porten anys reclamant al govern espanyol buscar solucions que donin continuïtat al Corredor Mediterrani per l’interior del Camp de Tarragona, així com a les línies que conflueixen a l’entorn de Tarragona.
Madrid, 18 de maig de 2023