Junts constata que el govern d’Aragonès “està institucionalitzant la incompetència de forma transversal, tant en temes com la sequera, com la polèmica de les oposicions, com en la gestió de Rodalies”
Junts per Catalunya s’erigeix com la garantia de bona gestió municipalista per a les eleccions municipals del 28 de maig. Ho ha explicat el portaveu i vicepresident Josep Rius en roda de premsa: “votar Junts és la garantia de bona gestió davant una ERC instal·lada en la incompetència institucional i també davant un PSC que vol convertir aquestes municipals en una volta de les eleccions espanyoles”. En aquest sentit, també ha defensat que “no deixarem que el PSC sucursalitzi les eleccions municipals ni que Esquerra traslladi als municipis el desgavell institucional que està demostrant el president Aragonès a la Generalitat”. Amb 731 candidatures i 20 Entitats Municipals Descentralitzades, el 98% dels catalans i catalanes podran votar una candidatura de Junts.
Junts constata que, després de la deriva del govern d’Aragonès els darrers mesos, “s’està institucionalitzant la incompetència de forma transversal, tant en temes com la sequera, com la polèmica de les oposicions com en la gestió de Rodalies”. Per això el portaveu ha defensat que “Junts ha demostrat la seva vocació de govern i la seva responsabilitat impulsant el projecte de llei per mirar de pal·liar els efectes de la sequera, aprovat per àmplia majoria la setmana passada al Parlament”. “Ara només falta que el Govern executi aquesta llei que ha aprovat el Parlament i posi fil a l’agulla”, ha demanat.
Sobre Rodalies, el portaveu ha celebrat que Aragonès se sumi a la proposta d’acord de país que va fer Junts la setmana passada per fer un traspàs integral de Rodalies. Una proposta que ha recordat que ja va fer el conseller Rull el 2016, però que “el partidisme i la repressió van estroncar”. Davant aquesta situació d’”indigència ferroviària”, Rius ha afirmat que “falta que institucions, món municipal, entitats socioeconòmiques, partits polítics i societat civil facin pinya per exigir el traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat amb el tot finançament necessari”. Per això ha afirmat que “és el moment que Catalunya es planti i exigeixi el traspàs de Rodalies”.
Sobre les oposicions, el portaveu ha lamentat que les explicacions que va donar la consellera Vilagrà el divendres passat al Parlament són “clarament insuficients i les responsabilitats assumides fins ara pel Govern són ridícules”. Per això Rius ha defensat que “cal refer la reputació de la Generalitat danyada per la mala gestió de les oposicions” i que “calen responsabilitats polítiques de debò, no caps de turc”, en referència al cessament a la directora general de Funció Pública.
El portaveu ha responsabilitzat el PSC i els comuns com a principals responsables, ja que son partits integrants al govern espanyol, i ERC com a soci de l’executiu espanyol, de la situació que està vivint el sistema ferroviari a Catalunya. Rius ha apuntat que “ERC ha votat els quatre últims pressupostos del govern espanyol sense que el traspàs de Rodalies s’hagi fet efectiu”. El portaveu ha recordat que l’anunci del 2021 de traspàs de Rodalies, que a finals de novembre del 21 s’havien d’iniciar els tràmits de traspàs del servei. El text del pacte incloïa un increment de la inversió fins al 19%. En aquest sentit, ha lamentat que “d’aquest acord que van arribar i aprovar els pressupostos de l’estat espanyol, res de res. S’han perdut quatre anys”.
D’aquesta manera Rius ha posat una sèrie de condicions per fer un acord de país:
- Deixar de recolzar el govern espanyol, que “ha incomplert les promeses d’inversió en infraestructures a Catalunya any rere any”.
- Fer un front comú de les forces independentistes per aprofitar la minoria parlamentària del govern espanyol a Madrid per forçar el traspàs de Rodalies.
- Saber si el conseller de Territori, Juli Fernández, va intentar amagar informació als mitjans sobre les incidències a Rodalies. Junts presentarà una iniciativa parlamentària per intentar aclarir els fets, denunciats per Eldiario.es, que publica que durant el 2022 es van cancel·lar més de 2.000 trens i hi va haver retards greus quatre de cada cinc dies.
Barcelona, 8 de maig de 2023.